Για μια καλύτερη και αποτελεσματική ΕΜΥ

ΕΜΥ

Πριν από λίγες ημέρες ψηφίστηκε ο Οργανισμός Πολιτικού Προσωπικού του ΥΠΕΘΑ μέσα από διαδικασίες που κράτησαν πάνω από 4 χρόνια. Στις μεταβατικές διαδικασίες- μέχρι την κανονική προκήρυξη των θέσεων ευθύνης για την ΕΜΥ- έχουν γίνει τεράστιες αλλαγές, οι οποίες εκτιμώ οτι θα  επιφέρουν αναταραχή, αλλά και αποσυντονισμό πολλών ζωτικών λειτουργιών για το επόμενο χρονικό διάστημα. Σημειώνεται , οτι όλες αυτές οι ενέργειες γίνονται σε μια περίοδο ανασύνταξης του φορέα Πολιτικής Προστασίας , σε μια περίοδο που η ΕΜΥ αν και αντιμετωπίζει προβλήματα , απέδειξε ότι είναι και αποτελεσματική αλλά και "ετοιμοπόλεμη". Θυμίζω ότι για την βελτίωση της ΕΜΥ πριν από δύο περίπου χρόνια (16/12/2016) με την ιδιότητα του Υποδιοικητού της Εθνικής Μετεωρολογικής Υπηρεσίας (ΕΜΥ)  είχα αποστείλει ανοιχτή επιστολή στον κύριο ΥΠΕΘΑ με βασικό μου αίτημα την Σύγκλιση Εθνικού Μετεωρολογικού Συμβουλίου,  για την νέα στρατηγική ανάπτυξης της ΕΜΥ, όπως αυτή προβλέπεται στο άρθρο 3 του ΠΔ 161/97 (Οργανισμός Κανονισμός της ΕΜΥ). Απάντηση δεν πήρα ποτέ και στις διεργασίες που ξεκίνησαν, δημιουργήθηκε αρχικά μια Επιτροπή με εξωθεσμικούς παράγοντες, όπως σημείωνα σε άρθρο μου, οι οποίοι τελικά απομακρύνθηκαν στις αρχές του 2017 . Παρόλα αυτά για τον νέο Σχεδιασμό της ΕΜΥ τελικώς δεν κλήθηκε ούτε η ΓΓΠΠ , ούτε άλλος θεσμικός φορέας εκτός ΥΠΕΘΑ να εκφράσει τις απόψεις του.

Στο σημερινό μου άρθρο , θεωρείστε το ως ανοιχτή επστολή προς τον Ελληνα πολίτη, θα επαναλάβω για άλλη μια φορά την άνιση κατανομή σε βάρος του πολιτικού προσωπικού, τις τελικώς 100 λιγότερες θέσεις που περιέχει το παρόν ΠΔ από τις 346 που είχε θέσει ως κατώτατο όριο η ΕΜΥ για μπορέσει να λειτουργήσει. Σήμερα το πολιτικό προσωπικό που έχει εγκριθεί είναι μόλις 249 άτομα (αντί των 641 θέσεων που προβλέπονταν στον προηγούμενο Οργανισμό 290/2002) . Βέβαια ο προηγούμενος Οργανισμός ποτέ δεν εφαρμόστηκε για την ΕΜΥ, με την ανοχή της Διοίκησης της. Τώρα περί των υποδομών νομίζω ότι δεν χρειάζεται να πώ περισσότερο από αυτά που αναφέρονται στα προηγούμενα άρθρα που αναφέρομαι παραπάνω και επικεντρώνονται στην υποβάθμιση του δικτύου μετεωρολογικών σταθμών, καθώς και στις λοιπές υποδομές.  (Όταν βλέπεις όμως τα δίκτυα που έχουν οι γείτονες στεναχωριέσαι...)

Σήμερα θα διαμαρτυρηθώ αλλά και θα προτείνω διορθωτικές παρεμβάσεις που μπορούν να γίνουν και αφορούν :

1. Στην ύπαρξη πολύ μεγάλου αριθμού Διευθύνσεων αλλά και Τμημάτων που έχουν εγκριθεί πρόσφατα στην «νέα ΕΜΥ. Οι θέσεις αυτές είχαν υπολογιστεί για τα 641 άτομα του παλαιού ΠΔ 290/2002 και οριακά έστω θα μπορούσαμε να λειτουργήσουμε τα τμήματα με 346 άτομα πολιτικό προσωπικό. Συνεπώς χρειάζεται είτε σύμπτυξη τμημάτων και Διευθύνσεων (με μείωση θέσεων ευθύνης κυρίως του Στρατιωτικού προσωπικού), είτε επιπλέον 100 προσλήψεις πολιτών πράγμα που το βλέπω πολύ πιό  δύσκολο. Τονίζεται πάντως ότι σε σχέση με το παρελθόν  η μείωση του πολιτικού προσωπικού έχει υπερβεί το 60% και η  σημερινή κατάσταση,  όπου υπάρχουν πάνω από 10 τμήματα με τον τμηματάρχη προϊστάμενο του ...εαυτού πρέπει επιτέλους να σταματήσει. Περίμενα από τον Ενιαίο Διοικητικό Τομέα και κυρίως από την Ειδική Γραμματέα που προίσταται και έχει μεγάλη πείρα επί θεμάτων αξιολόγησης και λειτουργίας Οργανισμών να μην επιτρέψει να εγκριθούν τόσες πολλές θέσεις ευθύνης, για  τόσο λίγο προσωπικό. που τελικώς η ίδια είχε ήδη αποφασίσει να κάνει με αυτές τις μεγάλες περικοπές πολιτικού προσωπικού.

(Υπενθυμίζω ότι ως Διοίκηση της ΕΜΥ είχαμε επισήμως στείλει έγγραφο στο ΥΠΕΘΑ και ζητούσαμε τουλάχιστον 346 άτομα -δηλαδή 100 παραπάνω από αυτά που εγκρίθηκαν- για να μπορέσουμε να λειτουργήσουμε οριακά , ενω τον ίδιο αριθμό είχαμε στηρίξει και το 2014 με την προηγούμενη Κυβέρνηση. "Θα είμαστε παράλογοι να απαιτούσαμε 641 άτομα, λόγω των μνημονίων" , είχα δηλώσει σε ανώτατο Κυβερνητικό στέλεχος του Υπουργείου Διοικ. Μεταρρύθμισης , καθώς είχαμε την διαβεβαίωση οτι θα υπήρχε άμεση υποστήριξη από το στρατιωτικό προσωπικό) .

2) Στις μεταβατικές διαδικασίες, που αναφέρομαι παραπάνω, τονίζω οτι έχουν γίνει τεράστιες και αχρείαστες- αλλαγές, οι οποίες θα επιφέρουν αποσυντονισμό πολλών ζωτικών λειτουργιών της ΕΜΥ. Για να γίνω κατανοητός φέρνω σαν παράδειγμα το Εθνικό Μετεωρολογικό Κέντρο (ΕΜΚ)  όπου σύμφωνα με την απόφαση της Ειδικής Γραμματέως αναλαμβάνω θέση Διευθυντή και η επιλογή αυτή με τιμά . Παρόλα αυτά στην  Διεύθυνση αυτή,  που αποτελεί την καρδιά των προγνώσεων και γιατί όχι όλης της Υπηρεσίας,  γίνονται παράλληλα αλλαγές δύο Τμηματαρχών , στα  ζωτικά Τμήματα του Εθνικού Μετεωρολογικού Κέντρου. Στο Τμήμα των Προγνώσεων & Επαγρύπνησης  καθώς και του Τμήματος Υποστήριξης. Όλα αυτά γίνονται εν όψει μια δύσκολης χειμερινής περιόδου , ενω το μεταβατικό διάστημα μέχρι να προκυρηχτούν οι νέες θέσεις , για τους χρόνους του ΕΜΚ είναι πολύ μεγάλο . Δεν γνωρίζω  καν αν για την λήψη αυτής της απόφασης ζητήθηκε η γνώμη της Διοίκησης και περιμένω απάντηση όπως επίσης δεν γνωρίζω το σκεπτικό αυτής της απόφασης . Το συγκεκριμένο παράδειγμα αποτελεί μόνο την «κορυφή του παγόβουνου»..

3)  Παρότι έχει δημιουργηθεί το πλάνο της κατανομής του Πολιτικού προσωπικού με το ψηφισθέν ΠΔ , εμμένω στη άποψη οτι πρέπει να γίνει η Σύγκλιση Εθνικού Μετεωρολογικού Συμβουλίου για τον ανασχεδιασμό του συνόλου της ΕΜΥ με άμεσο πρώτο στόχο : α) την κατεπείγουσα λειτουργία συστήματος βραχείας πρόγνωσης Now Casting-  όπως αυτό επιτυχώς λειτουργούσε στην περίοδο των Ολυμπιακών αγώνων- β) την άμεση επισκευή και λειτουργία των Μετεωρολογικών Ραντάρ με έσοδα που θα προέλθουν από την διάθεση των χρημάτων που αποδίδονται από τον Eurocontrol στην χώρα μας και δεν φτάνουν στην ΕΜΥ , γ) την ελεύθερη διάθεση της εικόνας όλων των Ραντάρ τους στους πολίτες (σε Web και Κινητά) καθώς και  δ) την εκτέλεση όλων των μετρήσεων ανώτερης ατμόσφαιρας( Ραδιοβολίσεις)  για την ασφάλεια των πτήσεων και την εκμετάλλευση της γνώσης της δομής της ανώτερης ατμόσφαιρας για τα αεροπλάνα και τα ελικόπτερα του στρατού και της Πολιτικής Αεροπορίας. Όλα τα ανωτέρω πρέπει να γίνουν για να καλύψουν τις άμεσες επιχειρησιακές ανάγκες, με στόχο την αντιμετώπιση των έντονων καιρικών φαινομένων εν όψει της δύσκολης φθινοπωρινής και χειμερινής περιόδου. Ακολούθως θα μπορούν να γίνουν οι αλλαγές που θα αποφασιστούν απο αυτό το Εθνικό Συμβούλιο και τελικώς εγκριθούν από . κ. Υπουργό.

Κλείνω υπενθυμίζοντάς σας ότι για την κάλυψη των αναγκών της προηγουμένης παραγράφου έχουν γίνει ήδη τα απαραίτητα ενημερωτικά σημειώματα από την ΕΜΥ προς τους αρμόδιους φορείς του ΥΠΕΘΑ . Εύχομαι ότι θα βρεθούν οι βέλτιστες λύσεις και το λέω αυτό, διότι πολλά από αυτά τα θέματα χρονίζουν και έχουν «σκαλώσει» για πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται δυσλειτουργίες σε ζωτικούς τομείς. Αυτή την περίοδο –όσο ποτέ άλλοτε-είναι αναγκαίο η ΕΜΥ να αλλάξει και το νομικό της πλαίσιο , έτσι ώστε να μπορεί να απορροφά  Ευρωπαϊκά Κονδύλια Έρευνας, να μην επιβαρύνει τον κρατικό προυπολογισμό και να μπορεί να μετέχει ως Leader σε Διεθνή, και Ευρωπαϊκά Προγράμματα. Ευελπιστώ οτι θα βρεθούν "ευήκοα ώτα" απ' όλον τον πολιτικό κόσμο αλλά και από την Κυβέρνηση, ενω είναι απαραίτητο παράλληλα να ενεργοποιηθεί και να συνδράμει προς αυτή την κατεύθυνση όλη η Επιστημονική και Ερευνητική Κοινότητα καθώς και οι άμεσα εμπλεκόμενοι Επιχειρησιακοί φορείς της Πολιτείας. Στόχος μας είναι να υποστηρίξουμε ακόμη περισσότερο δράσεις, που θα αποφέρουν πολλαπλά οφέλη στον πολίτη μέσω της Ναυτιλίας της Αεροναυτιλίας της Πολιτικής Προστασίας της Γεωργίας και του Τουρισμού,  με νέες Οργανωτικές Δομές και πρότυπα.

30-8-2018

Προσθηκη επί της Διαβούλευσης: Νόέμβριος 2023

Κάλλιστα η μελλοντική ΕΜΥ θα μπορούσε να δημιουργήσει μια αποκλειστική Διεύθυνση Στρατιωτικών θεμάτων στην Κεντρική της Υπηρεσία , με αποσπασμένο προσωπικό από το ΥΠΕΘΑ, η οποία σε θα συνεργάζεται με το Επιχειρησιακό  Κέντρο της στο ΑΤΑ το οποίο θα συντονίζει την υποστήριξη σε όλες τις Ένοπλες Δυνάμεις.   Σε όλες τις Ευρωπαικές χώρες εφαρμόζονται ανάλογες πρακτικές και οι ρόλοι είναι διακριτοί , αλλά όπως αναφέρουμε και στην τελευταία παρατήρηση και ειδικότερα σττο τελευταίο άρθρο επί της διαβούλευσης, τα στρατιωτικά θέματα χρήζουν άλλης αντιμετώπισης.